
gobmallorca.com 07/04/2025 - 13:15:45 | ![]() ![]() |
COMUNICAT DE PREMSA, 7 D’ABRIL DE 2025 RENOVABLES SÍ, PERÒ AIXÍ NO!
Rebutjam la proposta inicial de planificació territorial dels parcs fotovoltaics del Consell de Mallorca
Des de la plataforma Renovables Sí, Però Així No! volem expressar la nostra profunda preocupació i rebuig davant la Proposta Inicial de Planificació Territorial dels Parcs Fotovoltaics presentada recentment pel Conseller de Territori i Mobilitat del Consell de Mallorca.
Aquesta proposta s’allunya totalment dels criteris i principis que la nostra plataforma ha defensat, i presenta greus mancances que posen en risc la preservació del territori i una transició energètica justa i sostenible. A continuació, exposem els motius del nostre posicionament:
Una planificació territorial incompleta i esbiaixada
El document només planifica la ubicació de parcs fotovoltaics de fins a 4 hectàrees, mentre que deixa fora de regulació les instal·lacions de més grandària —precisament les que més s’estan tramitant a Mallorca. Aquesta omissió permetria, com fins ara, que es puguin projectar centrals fotovoltaiques de grans dimensions a qualsevol indret del sòl rústic, sense una planificació real i global.
Les centrals fotovoltaiques de més de 4 ha -la gran majoria que se tramiten a Mallorca- les aprovarà el Govern de les a través de la Llei de Projectes Industrials Estratègics , la qual permet la seva ubicació a qualsevol lloc del territori.
Exclusió injustificada d’altres tipus de sòl
La proposta es focalitza únicament en el sòl rústic, deixant fora alternatives com el sòl industrial, comercial, degradat o periurbà, així com les possibilitats d’instal·lació sobre cobertes d’edificis i infraestructures. Això implica la posada a disposició de més de 16.000 hectàrees de sòl rústic —moltes properes a espais naturals protegits com la Serra de Tramuntana—, desplaçant els projectes fora de la vista de la ciutadania i evitant el debat social.
Priorització de l’ús industrial del sòl rústic
Es menystenen criteris clau com la preservació del sòl per a l’activitat agrícola i ramadera, el paisatge, la biodiversitat o la funció ecològica. El fet d’excloure només les parcel·les que reben
ajudes de la PAC és insuficient i redueix la complexitat de la gestió del territori a un sol paràmetre econòmic.
Un model de tramitació que debilita la participació municipal i ciutadana
La proposta atorga als ajuntaments la decisió exclusiva sobre els parcs de fins a 4 hectàrees, però els exclou dels projectes superiors, els quals poden ser aprovats pel Govern Balear per la via de la declaració de projectes industrials estratègics, fins i tot amb informes desfavorables dels municipis. Reclamam que els ajuntaments tinguin veu i vot en totes les tramitacions, i que es garanteixi també la participació d’altres administracions amb competències ambientals i energètiques.
Per una transició energètica realment sostenible, territorialment ordenada i socialment justa, exigim una revisió profunda d’aquesta proposta de planificació. Les energies renovables són el futur, però no a qualsevol preu ni en qualsevol lloc.
RENOVABLES SÍ, PERÒ AIXÍ NO!


- Carta al director: “Urge a mi entender hacer una reflexión sobre el mantenimiento óptimo en Manacor, empresas de servicios y el incivismo de ciertos ciudadanos”
- Empate amistoso entre el Voleibol Manacor de Superliga y el Sporting Clube de Portugal, en un test de pretemporada que ha terminado (2-2), buenas sensaciones en la capital del Llevant
- Un mallorquí a la cort del rei Artús
- El Hospital de Día de Salud Mental de Manacor ha preparado para día 9 de octubre una jornada de puertas abiertas y diferentes actividades, con el objetivo es visibilizar y sensibilizar
- El Consell concede ayudas a 23 empresas para promocionar el producto de Mallorca, un 35 % más, microempresas, agrarias de transformación y entidades lucro, presupuesto de 450.000€
- VOX DENUNCIA EN EL CONSELL LA CENSURA POR VÍA VANDÁLICA Y ADMI- NISTRATIVA CONTRA SU CAMPAÑA: ¿QUÉ ESPAÑA QUIERES?
- MALLORCA TENDRÁ UNA ESCUELA DE FLORISTERÍA PARA FORTALECER EL SECTOR
- Decenas de residentes en el municipio de Manacor se plantan y alzan la voz ante la parálisis y el caos urbanístico, la disparidad y subjetividad de criterios, caprichos y protocolos administrativos interminables
- Remontada para sumar tres puntazos en Galatzó (4-3)
- Comienza en Manacor el proceso para nombrar al Gerente de Urbanismo del Ayuntamiento. Grupo: A Subgrupo: A1. CD: 30. CE: 45.682 € anuales, con cinco años de ejercicio profesional